Guide: Sådan udarbejder du et godt CV

Et CV er dit vigtigste redskab, når du skal ud og søge et job. Man kan sige dit CV repræsenterer dig, og fortæller om dine kompetencer, og på den måde kan en eventuel kommende arbejdsgiver se om du matcher deres kriterier i forhold til kandidaten som de leder efter.

Men hvordan udarbejder man så det bedste CV? Det er er rigtig godt spørgsmål for CV opbygning kan være en anelse kompliceret, hvis man ikke ved helt præcist hvad sådan et CV skal indeholde. Vi har udarbejdet en guide til dig, som fortæller dig hvordan du udarbejder det bedste CV, så du kan optimere dine chancer for at lande drømmejobbet!

Hvad ens CV skal indeholde

  • En god overskrift som virkelig fanger – dette kunne for eksempel være Skarp tekstforfatter med gode kommunikative evner. På den måde kan man beskrive sig selv kort – men godt, og hvad du har af særlige evner, som er værd at fremhæve. 
  • Dine personlige data – med det menes dit fulde navn, fødselsdag, adresse, kontaktinformation – og gerne et link til din linkedin profil, hvis du altså har sådan en. Hvis du ikke har en linkedin profil, så er det en god idé at oprette en – og på den måde kan du også se om en eventuel kommende arbejdsgiver har tjekket din profil.
  • En profiltekst, som beskriver dine faglige kompetencer – man kan kalde det en uddybelse af din overskrift, som underbygger hvad du har skrevet der.
  • Din erhverserfaring i kronologisk rækkefølge, og under hver stilling, som du har listet er det en god idé at fortælle lidt om dine arbejdsopgaver, som du har lavet. 
  • Dine uddannelser – hvis du har taget en studentereksamen er det en god idé at liste den, og så starte fra den af. Du kan også tage folkeskolen med, hvis det er. 
  • Dine sprogkompetencer – det er rigtig godt at fortælle en kommende arbejdsgiver hvilke sprog du behersker, og om det er skrift og tale, og på hvilket niveau. Jo flere sprog du kan – desto mere overskud viser du, og det vejer på, når en kommende arbejdsgiver skal finde den rette kandidat.
  • Dine it-kundskaber – excel, word, photoshop etc. 
  • Dine personlige kompetencer – en beskrivelse af dine menneskelige kompetencer. 
  • Referencer – det er en rigtig god idé at vedlægge referencer fra tidligere arbejdsgivere, og gerne kontaktinformationer på dem, så en eventuel kommende arbejdsgiver kan kontakte dem, og bekræfte referencerne, som du har vedlagt dit CV og en eventuel ansøgning.
  • Det er også en god idé at fortælle om kurser, som du har taget.
  • Tilføj også gerne resultater, hvis du har nogle, som du synes skal fremhæves.